gru 25 2016

Prawa konsumenta


Nie każdy sobie zdaje sprawę, z przysługujących mu praw podczas zakupów robionych o w internecie. Kupując lub zamawiając jakąś usługę przez internet stajemy się konsumentami i zaczynają nam przysługiwać pewne prawa, które warto znać. Jako konsumenci jesteśmy chronieni przed nieuczciwymi praktyki sprzedawców, co w ostatnim czasie znacząco podniosło jakość usług i wyeliminował z rynku nierzetelnych sprzedawców.

W internecie pojawiło się mnóstwo stron dotyczących praw konsumenta, dzięki czemu znacząco wzrosła świadomość społeczna. Dziś już nikt nie dziwi się, że np. przysługuje mu 14 dniowy zwrot towaru – jesteśmy bardziej świadomi swoich praw. W końcu wydajemy nasze ciężko zarobione pieniądze, wobec czego oczekujemy najwyższego standardu usług.

Konsumentami nie jesteśmy tylko gdy kupujemy cos przez internet, ale również wtedy kiedy np. zawieramy jakąś umowę w internecie. A więc prawa nie tylko przysługują nam gdy kupujemy jakiś produkt – buty czy pasek, ale również wtedy kiedy wykupujemy abonament na np. portalu społecznościowym. Oczywiście przed zawarciem jakiejkolwiek umowy – kupna czy dotyczącej świadczenia usług, powinniśmy dokładnie przeczytać i zapoznać się z regulaminem świadczenia usług.

Każdy sklep czy portal z którym zawieramy umowę powinien mieć regulamin świadczenia usług na przykład regulamin sklepu internetowego. To w nim zawarte są wszystkie najważniejsze informacje. Świadomość praw konsumenckich nie zwalnia nas jednak od konieczności przeczytania tego regulaminu, ale dzięki nim możemy być pewni, że jesteśmy chronieni przed nieuczciwymi praktykami i niekorzystnymi zapisami umów. Przed zawarciem jakiejkolwiek umowy warto przeczytać wszystkie zapisy, mimo że regulamin wydaje się długi. Jeśli jakiś zapis wzbudzi w nas podejrzenia wówczas można zasięgnąć porady prawnika lub po prostu zrezygnować (albo udać się do konkurencji). Przed zawarciem umowy, warto również skorzystać z popularnych wyszukiwarek i poszukać co inni użytkownicy sądzą o usługodawcy. Najprawdopodobniej znajdziemy mnóstwo informacji – zwłaszcza jeżeli okaże się on nierzetelny i nieuczciwy. Dziś w internecie wiadomości rozchodzą się bardzo szybko – warto z tego skorzystać.

Nad wszystkim czuwa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który m.in. co jakiś czas publikuje listę tzw. klauzul niedozwolonych, a więc zapisów regulaminów które są niezgodne z prawem. Niestety wiele sklepów internetowych nie stosuje się do jego poleceń i nieprawidłowe zapisy umieszcza w regulaminach swoich serwisów. Na szczęście dla wszystkich konsumentów, zapisy niezgodne z prawem nas nie obowiązują. Nie zwalnia to nas oczywiście z myślenia i czytania regulaminów. Jak mówi stare przysłowie – lepiej zapobiegać niż leczyć. Jeżeli w regulaminie sklepu znajduje się zapis niedozwolony, to mimo że będziemy mieć rację i w razie ewentualnego sporu sądowego wygramy, szkoda czasu na całą procedurę. Lepiej znaleźć inny serwis/portal, który oferuje usługi na prawidłowych zapisach.

Będąc świadomym konsumentem warto zapoznać się z pojęciami takimi jak gwarancja i rękojmia, gdyż w przypadku ewentualnych zgłoszeń wad produktu będziemy się nimi posługiwać. Odpowiednie okresy zarówno gwarancji i rękojmi regulują stosowne przepisy. Warto znać również wszystkie terminy w jakich musimy dokonać stosownych zgłoszeń. Mimo, że w ostatnim czasie zostały poczynione ogromne kroki naprzód w prawach konsumenta, nikt niczego za nas nie zrobi. Jeśli sami nie zadbamy o zareklamowanie wadliwego produktu, to nie liczmy, że zrobi to za nas Urząd czy sprzedawca, u którego produkt kupiliśmy. Jednak dzięki dostępu do internetu, można odszukać strony internetowe czy blogi, które opisują procesy zgłoszeń gwarancyjnych czy wyjaśniają znaczenie pojęć. Można również korzystać z usług prawników, jednak w większości przypadków sprawy dotyczą kwot, których wartość jest niższa niż porada np. radcy prawnego.

Pamiętać należy, że prawa konsumenta odnoszą się do konsumenta czyli osoby fizycznej, a nie do przedsiębiorców. Ci ostatni traktowani są przez Państwo, jako profesjonaliści, których chronić nie trzeba. Jeśli ktoś prowadzi własną firmę wie o czym mowa. Należy zwracać uwagę na wszystkie zapisy, gdyż można poprzez nieuwagę można uwikłać się w różne problemowe umowy abonamentowe.

W dobie internetu, póki jest on jeszcze tak dostępny i otwarty, warto korzystać z dostępnych źródeł informacji by poszerzać swoją wiedzę. Będąc świadomym konsumentem nie tylko można zaoszczędzić pieniądze, ale także nerwy i czas. Sprzedawcy muszą dostosowywać się do zmieniających się trendów i przepisów prawa, wobec czego rośnie ogólny poziom usług. Wszyscy na tym korzystają. Bądźmy świadomi.